• Cihat-Demirbag-social-media-icons-3-05
  • Cihat-Demirbag-social-media-icons-3-01
  • Cihat-Demirbag-social-media-icons-3-02
  • Cihat-Demirbag-social-media-icons-3-03
  • Cihat-Demirbag-social-media-icons-3-04
  • Cihat-Demirbag-social-media-icons-3-06
  • Cihat-Demirbag-social-media-icons-3-10

+90 (216) 888 14 78

Kentsel Dönüşüm Projelerinde Teminat Miktarı Düşürüldü

Kentsel Dönüşüm Projelerinde Teminat Miktarı Düşürüldü

Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı, 6306 sayılı Afet Riski Altındaki Alanların Dönüştürülmesi Hakkında Kanun’un Uygulama Yönetmeliğinde bir değişiklik yaparak, kentsel dönüşüm projelerinde müteahhitler tarafından başlangıçta sağlanması gereken teminat miktarını %10'dan %6'ya indirdi.

Bu yeni düzenleme, inşaat sektöründe projelerin daha hızlı başlamasını sağlamak ve sürecin verimliliğini artırmak amacını gütmektedir. Buna göre, yeni yönetmelik değişikliği ile kentsel dönüşüm projeleri için gerekli olan teminat miktarı, projenin tahmini maliyetinin %10'undan %6'sına çekilmiştir.

Kentsel dönüşüm süreçlerinde, müteahhitlerin yapı ruhsatı alabilmeleri için risk taşıyan parsellerde projeler için bir teminat sunmaları zorunludur. Bu teminat, neredeyse tüm kamusal projelerde olduğu gibi, projenin doğru şekilde tamamlanması amacıyla bir güvence olarak işlev görür ve bu, kentsel dönüşüm projelerinde sürekli ele alınan bir konudur. Örnek vermek gerekirse, önceki düzenleme altında 1.000.000 TL değerinde bir projede 100.000 TL teminat gerekirken, yeni düzenleme ile bu miktar 60.000 TL’ye düşürülmüştür. Bu düşüş, müteahhitlerin daha az teminat ile projelere başlamalarını sağlar, böylece kentsel dönüşüm projelerinin daha hızlı ilerlemesine olanak tanır.

Bu yeni yönetmelik, inşaat sektöründeki finansal yükümlülükleri azaltmayı ve projelerin belirlenen süreler içinde bitirilmesine olanak sağlayacak güvenlikleri temin etmeyi hedeflemektedir. Yeni düzenleme ile her kentsel dönüşüm projesinde teminat verilmesi zorunlu değildir. Teminat verilmesi gerekmediği durumlar ise şunlardır: Tek parsel üzerinde bulunan ve yalnızca bir bodrum katı olan yapılar, en fazla iki katlı binalar ve toplam inşaat alanı 500 m²'yi aşmayan projelerdir. Eğer parsel sahibi kendi yapısını inşa ediyorsa, teminat vermesine gerek yoktur. Ancak, bu tür projelerde teminatın gerekmediği durumlar için bazı koşullar bulunmaktadır: İnşaatın tamamlanmasından önce yapının üçüncü şahıslara satılmaması gerekmekte ve bu durum, satılmadığına dair tapu kayıtlarına bir not olarak eklenmelidir.

Web sitesinin hosting süresi doldu ve yakında yayından kalkacaktır. Web tasarım sorumlunuzla iletişim kurarak hosting süresini uzatabilirsiniz.

6306 Sayılı Kanun Kapsamında Riskli Yapı Tespit Süreci

6306 Sayılı Kanun Kapsamında Riskli Yapı Tespit Süreci

1. Risk Tespiti Talebi

Evin sahibi veya malik, yapısının riskli olup olmadığını öğrenmek amacıyla Kentsel Dönüşüm Başkanlığı tarafından lisanslandırılmış bir kuruluşa başvurur.

Gerekli Belgeler: Kimlik belgesi, tapu belgesi, yapı ruhsatı (varsa), yapı projeleri (varsa).

Süre: Talep ve başvuru işlemleri genellikle birkaç gün sürer.

riskli yapı tespiti, kentsel dönüşüm başvurusu, lisanslı kuruluş, riskli yapı belgeleri

2. Riskli Yapı Tespitinin Yapılması

Lisanslı kuruluş, yapının riskli olup olmadığını belirlemek için yerinde inceleme yapar ve gerekli testleri (örneğin, beton dayanıklılığı testi) uygular.

Rapor Hazırlama: İncelemeler ve testler sonucunda riskli yapı tespit raporu hazırlanır.

Süre: Raporun hazırlanması genellikle 2-3 hafta sürer.

beton dayanıklılığı testi, riskli yapı incelemesi, riskli yapı raporu

3. Raporun İlgili Kuruma Sunulması

Hazırlanan riskli yapı tespit raporu, malikler tarafından Kentsel Dönüşüm Başkanlığı veya ilgili belediyeye sunulur.

Onay Süreci: Rapor, Başkanlık veya belediye tarafından incelenir ve onaylanır.

Süre: Onay süreci genellikle 1-2 ay sürer.

riskli yapı raporu sunumu, kentsel dönüşüm onay süreci, belediye onayı

4. Riskli Yapının Tescili ve Bildirimi

Onaylanan rapor, tapu müdürlüğüne gönderilerek taşınmazın tapu kütüğüne "riskli yapı" şerhi işlenir.

Maliklere riskli yapı bildirimi yapılır.

Süre: Tescil ve bildirim işlemleri genellikle 1-2 hafta sürer.

riskli yapı tescili, tapu şerhi, riskli yapı bildirimi

5. İtiraz Süreci

Malikler, riskli yapı tespitine itiraz edebilirler. İtiraz, Kentsel Dönüşüm Başkanlığı'na yapılır.

Komisyon İncelemesi: İtiraz, Başkanlık bünyesindeki itiraz komisyonu tarafından incelenir. Karar komisyon tarafından verilir.

Süre: İtiraz süreci genellikle 1-2 ay sürer.

riskli yapı itiraz, kentsel dönüşüm itiraz süreci, komisyon incelemesi

6. Yıkım Kararı ve Süreci

Riskli yapı tespitinin kesinleşmesinden sonra, maliklere yapının yıkılması gerektiği bildirilir.

Süre: Bildirim sonrası yapı yıkımının 60 gün içinde gerçekleştirilmesi gerekmektedir.

riskli yapı yıkım kararı, yıkım süreci, kentsel dönüşüm yıkım bildirimi

7. Tahliye ve Yıkım

Malikler ve kiracılar, yıkım öncesinde yapıyı tahliye eder. Yapı, maliklerin anlaşması doğrultusunda yıkılır.

Süre: Tahliye ve yıkım işlemleri toplamda 2-3 ay sürebilir.

tahliye süreci, riskli yapı yıkımı, kentsel dönüşüm tahliye

8. Yeniden Yapım ve İnşaat Süreci

Yeni yapı projesi hazırlanır ve ilgili belediyeden inşaat ruhsatı alınır. Yeni yapının inşaatı gerçekleştirilir.

Süre: İnşaat süreci projenin büyüklüğüne göre 1-2 yıl sürebilir.

yeniden yapım, inşaat ruhsatı, kentsel dönüşüm inşaat süreci

9. Finansal Destek ve Kredi Kullanımı

Malikler, Kentsel Dönüşüm Başkanlığı'ndan kentsel dönüşüm kredisi talep edebilirler.

Kredi Onayı ve Kullanımı: Kredi başvurusu değerlendirilir ve onaylanırsa kredi kullanımı başlar.

Süre: Kredi süreci genellikle 1-2 ay sürebilir.

kentsel dönüşüm kredisi, finansal destek, kredi başvurusu

10. Yeni Yapının Tapu İşlemleri

Yeni yapı tamamlandığında, tapu müdürlüğünde yeni tapu kayıtları yapılır.

Süre: Tapu işlemleri genellikle birkaç hafta sürer.

yeni yapı tapu işlemleri, tapu kaydı, kentsel dönüşüm tapu